پیمایش پیمایش

 

محتوا محتوا

مدیر کل سابق پدافند غیرعامل استان یزد:

«استانی شدن انتخابات»کاهش حضور توده هایی مردمی را در برخواهد داشت


مدیر کل سابق پدافند غیرعامل استان یزد طی نامه ای به علی لاریجانی معایب استانی شدن انتخابات و موانع موجود برای کاندیدای شهرستانها را بیان کرد.

به گزارش یزد امـــــــــروز، مدیر کل سابق پدافند غیرعامل استان یزد طی نامه ای به علی لاریجانی معایب استانی شدن انتخابات و موانع موجود برای کاندیدای شهرستانها را بیان کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

خدمت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر لاریجانی
سلام علیکم
با عرض ادب و احترام همانطوریکه مستحضرید طرحی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر استانی شدن حوزه های انتخابیه به شکل یک فوریت در مجلس تصویب و قرار است در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود چنین بر می آید که اگر این طرح به تصویب نهائی برسد ، به تدریج و به شکل پیچیده ایی نقش مردم بویژه شهرهای کوچک و مناطق محروم را کم رنگ، و اجرای عدالت در این زمینه که از مهمترین شعار و از اهداف بنیانگذاران انقلاب بوده را از ریشه قطع و شعارهای مردم سالاری را با خدشه اساسی روبرو نماید.

 


اینجانب که به عنوان یک شهروند برای دو دوره کاندیدای نمایندگی مجلس بودم و از نزدیک مشکلات مالی و تبلیغاتی را در صورت داشتن استقلال و عدم وابستگی به مراکز قدرت و ثروت در هنگام تبلیغات لمس نمودم و از نزدیک با مسائل و نقاط ضعف و قوت آن دست و پنجه نرم کرده ام پیشنهادات و ایراداتی را بر این طرح عرض می نمایم ، امیدوارم که صاحبنظران و اهل قلم بویژه کسانی که به دور از منافع حزبی و گروهی دغدغه مسائل اجتماعی کشور را دارند به شکل علمی و کارشناسی به آن بپردازند تا ان شاالله طرح هایی به تصویب برسد که هر روز نقش آحاد مردم بویژه اقشار ضعیف و شهرهای محروم را در تصمیم سازی ها پررنگ نموده و راه را بر تمام افراد با استعداد و توانمند ، بدون تکیه و وابستگی به مراکز قدرت و ثروت هموار نماید نه این که خدای ناخواسته افرادی که به دلائلی صاحب مسئولیت و شهرت و قدرت شده اند با تصویب قوانینی نقش مردم را کمرنگ و بر بقا و استمرار دوران خویش بیافزایند.

 


به هر حال به عنوان یک شهروند نکاتی را برای بررسی دقیق و توجه بیشتر به این طرح خدمت حضرتعالی عرض می نمایم.


۱- وسیع شدن حوزه انتخاباتی هزینه های سنگینی را برای کاندیداها جهت معرفی خودشان ایجاد خواهد کرد که اصولا افراد توانمند و مستقل از اقشار ضعیف و مناطق محروم را به دلیل عدم تمکن مالی از گردونه رقابت خارج خواهد کرد مگر این که سرسپردگی به مراکز قدرت و ثروت دهند و از کمک های بی دریغ آنها بهره مند شوند که این رویکرد با روح نمایندگی مردم و رسالتی که بر عهده دارد در تناقض می باشد.


۲- مسئولین و نمایندگان دوره های قبل صرفه نظر از صلاحیت آنها بویژه نمایندگان مراکز استانها به دلیل شهرت بدست آورده برگ برنده را خواهند داشت و خود به خود و با توجه اختیار چندین انتخاب توسط مردم جزء کاندیدا های انتخابی آنها اکثر همین افراد شناخته شده خواهند بود و به نظر می رسد یکی از اهداف ارائه این طرح نیز همین موضوع می باشد همان طوریکه در انتخابات تهران شاهدیم بعضی از نمایندگان سالهاست که بر این اساس خود را به مجلس می رسانند و تقریبا برای آنها مجلس موروثی شده است که اگر مردم یکی انتخاب داشتند کاندیدای اول آنها نبودند.


۳- به نظر می رسد این طرح در صورت تصویب کاهش رقابت و مشارکت توده های مردم بویژه شهرهای کم جمعیت را به دنبال خواهد داشت چرا که احساس می کنند کاندیدای مورد نظر آنها توان رقابت و حضور را در سطح استان نخواهد داشت همان طوریکه اگر بررسی شود یکی از دلائلی که رای دهندگان تهرانی کمترین حضور را در پای صندوق های رای دارند همین موضوع خواهد بود و این خود زنگ خطری برای تصمیمات بعدی نماینده گانی است که بعضا از اقشار صاحب قدرت و ثروت بوده و کمتر نماینده واقعی مردم و شهرهای محروم و کم جمعیت می باشند.


۴- این طرح انگیزه خدمت به شهرهای بزرگ و پرجمعیت را افزایش خواهد داد و پاشنه مصوبات برای آنها بهتر خواهد چرخید و اعتبارات مالی و تسهیلاتی را سرازیر مراکز پرجمعیت و شهرهای بزرگ خواهد کرد و مناطق محروم و شهرهای کم جمعیت مورد توجه قرار نخواهند گرفت چرا که رای در مراکز پر جمعیت نهفته است و تجربه روستاها و شهرهای کم جمعیت هم که تا به امروز نتوانسته اند نماینده ایی از خود داشته باشند همین را ثابت می کند.


۵- همیشه این تهدید برای هر نهضت ، انقلاب و نظامی وجود داشته و دارد که به تدریج قوانین و مقررات به نفع قدرتمندان مالی و سیاسی تغییر می کند و اقشار ضعیف و محروم فراموش و به گوشه ایی رانده می شوند و این قانون برای کشور و انقلاب ما نیز نمی تواند مستثنی باشد مگر این که مسئولین و نگهبانان این انقلاب هوشیار و بیدار باشند و نقش اساسی خود را در این گونه مواقع ایفاء نمایند ، باید تاملی کرد که چرا بنیانگذاران انقلاب و قانون اساسی در ابتدای انقلاب این شیوه انتخابات را برای مردم برگزیدند آیا هدفی بجز این بوده است که مناطق محروم و کم جمعیت در حقشان کوتاهی نشود.


۶- آن گونه که طراحان استانی شدن انتخابات ادعا می کنند شاید تنها فایده ایی که می توان بر آن مترتب دید آن است که می خواهند نگاه های نمایندگان را از منظقه ایی به کشوری تغییر دهند ، پس بهتر آن است که مردم انتخاب نمایندگان خود را بجای استانی ، کشوری انتخاب کنند با این کار هدف ارائه دهندگان طرح بهتر محقق خواهد شد که یقیننا این پیشنهاد را رد خواهند کرد و می گویند حق شهر ها و استانهای کوچک و کم جمعیت از بین خواهد رفت و قدرت در دست عده قلیلی آنهم در استانهای پرجمعیت کشور دست به دست خواهد شد و کاری معقولانه نیست بدون شک به همین نسبت استانی شدن برای شهرها و مناظق محروم و کم جمعیت این حکم را دارد ضمن این که حتی رقابت های استانی را هم شدت خواهد بخشید.


باید گفت تجربه نشان داده است که نمایندگان اصولا برای رای آینده خود متمرکز به روی مناطقی خواهند شد که رای بیشتری دارد و باز همان دیدگاه قبلی ولی با شکلی زیان بارتر و در فرمی جدید برای مناطق محروم متبلور خواهد شد.


در پایان از جنابعالی ، با توجه به مسئولیت و نقش اساسی و کلیدی که در دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و اقشار ضعیف بر عهده شما گزارده شده است تقاضا دارم به این موضوع توجه و عنایت بیشتری نموده و در بررسی ها و تصمیم گیری ها نیم نگاهی هم به شهر های کوچک و کم جمعیت شود تا سهم و حق آنها از دید و منظر نمایندگان و مصوبات آنها پنهان نماند.


والسلام

محمد رضا صباغیان بافقی



آخرین اخبار آخرین اخبار