پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

پیمایش پیمایش

 

محتوا محتوا

خطیب جمعه شاهدیه:

عید باستانی نوروز و ایام فاطمیه منافاتی با هم ندارند/افراط و تفریط ممنوع


حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی گفت: هیچ نوع تداخل و تلاقی بین این دو رویداد، که یکی درای ریشه ملی و دیگری ریشه مذهبی است وجود ندارد چرا که دستورات شرع مقدس اسلام همیشه بر مبنای عقلانیت بوده و مردم را از افراط و تفریط ها نهی کرده است.

هرکدام از کشورهای مختلف دنیا برای خود و به مناسبات خاص، دارای یک یا چند عید ملی و یا مذهبی هستند درایران هم مناسبت  عید باستانی و ملی با شروع سال جدید و فرا رسیدن فصل بهار است.


ایام نوروز در ایران چند روز تعطیل است و در حقیقت برای مردم، ایام صله رحم، تفرج، مسافرت و تفریح به حساب می آید اما گاهی از اوقات این ایام ملی، با عزاداری های مذهبی مثل محرم، ایام فاطمیه و شهادت دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) تلاقی پیدا می‎کند که جزء شعائر اسلامی و مذهبی بوده و این در حالی است که تعظیم شعائر هم یکی از مبانی و ارکان دین اسلام می باشد.


نکته قابل توجه و دغدغه برخی مردم این است که آیا براستی عید نوروز و ایام فاطمیه را می توان جمع بست یا باید با بهادادن به یکی دیگری را انکار کرد؟ بهمین دلیل به سراغ یک کارشناس مذهبی رفته و نظر وی را جویا شدیم:

 

حجت الاسلام  علی اکبر ابراهیمی بشکانی در مصاحبه با یزد امــــــــروزدر این باره گفت: هیچ نوع تداخل و تلاقی بین این دو رویداد، که یکی درای ریشه ملی و دیگری ریشه مذهبی است وجود ندارد چرا که دستورات شرع مقدس اسلام همیشه بر مبنای عقلانیت بوده و مردم را از افراط و تفریط ها نهی کرده است.


حجت الاسلام بشکانی ادامه داد: در واقع عید، همان گونه که امیرالمومنین فرموده  روزی است که انسان در آن روز گناه نکند والا بشرعیدی ندارد.
خطیب جمعه شاهدیه اضافه کرد: مراسم نوروز باستان در سال یک بار گرامی داشته می شود و پوشیدن لباس نو و صله ارحام و بازدید از خویشان و تفریح ومسافرت از سنت های حسنه این ایام است.


بشکانی تاکید کرد: ایام شهادت حضرت زهرا نیز در سال یک مرتبه بوده و نگه داشتن حرمت  آن  از دیربازجزو اعتقادات قلبی و دینی ایرانیان بوده است.


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: تجربه نشان داده که ملت ایران بسیار هوشمندانه چنین رویدادهایی را پشت سر گذاشته ومسلما مردم فهیم ایران اسلامی و به ویژه مردم دارالعباده نسبت به این گونه رویدادها آگاه بوده و مراقب حفظ حرمت ها در کنار برگزاری رسوم ملی خواهند بود.


وی ادامه داد: برخی معتقدند که بین ایام نوروز و ایام فاطمیه هیچ وجه اشتراکی وجود ندارد و باید یکی را انتخاب و نسبت به دیگری بی تفاوت شد اما واقعیت این است که این نظرات، ریشه در تفکرات افراط و تفریط گرایانه عده ای قلیل دارد.


امام جمعه شاهدیه افزود: نبی مکرم اسلام به فرستاده خود به یمن (معاذبن جبل) می فرماید : اگر در آنجا آئیین نیکویی وجود داشت آن را نهی نکن، بنابراین مردم عزیز می توانند در روزهای اولیه عید بارعایت دو نکته، پرهیز از افعال گناه آمیز و حفظ حرمت دختر رسول خدا(ص) که حتی اهل تسنن نیز به آن معتقدهستند به تفریح ، گردش و صله رحم خود پرداخته و در شب و روز شهادت آن بانوی دو عالم به عزاداری بپردازند.


وی تصریح کرد: خب طبیعتا انسان هایی با درجه اعتقادی  بالا، حرمت چند روزه را نگه داشته و شامل الطاف قدسیه حضرت زهرا(س) خواهند شد و کسانی هم که از درجه اعتقاد پاینتری برخوردارند حرمت همان شب وروز را نگه خواهند داشت و باز تاکید می کنم که حتی اگر ایام عزاداری نیز در مراسمات ملی همزمانی نداشته باشد باید از گناه کردن پرهیز کرد.


وی در خصوص استفاده مردم از آجیل نوروزی و انداختن سفره هفت سین نیزگفت: خوردن آجیل در شرع منع نشده اما انداختن سفره هفت سین یک خرافه است و انسان های منطقی دنباله رو خرافات نیستند.


ابراهیمی بشکانی در پایان با آرزوی سالی پر از خیر وبرکت برای همه ملت ایران گفت : امیدواریم در این سال، تحول اساسی در دل ها و احوالاتمان به وجود آید.
 






آخرین اخبار آخرین اخبار