محتوا محتوا

گزارش؛


شهر یزد دارای 1100 دستگاه تاکسی گردشی است که تقریباً یک چهارم آنها فعال هستند.

به گزارش یزد امـــــروز؛ شهر یزد دارای 1100 دستگاه تاکسی گردشی است که تقریباً یک چهارم آنها فعال هستند.


همشهری نوشت: خدمات‎‎رسانی تاکسی‎‎های فعال شهر عمدتاً در جابه‎‎جایی مسافران محدوده مرکز شهر چشمگیر است؛ این در حالی است که 4۴۸ دستگاه از 1۱۰۰ دستگاه تاکسی گردشی شهر نیز فرسوده و نیازمند بازسازی است. با این اوصاف نباید انتظار داشت که ناوگان تاکسیرانی نقش قابل ملاحظه‌ای در حمل و نقل عمومی ‌شهر ایفا کند.


از سوی دیگر با توجه به این که شهر یزد، یک شهر گردشگری است، اما ناوگان تاکسی متناسب با این نیاز در شهر مهیا نیست و اغلب گردشگران با همین تاکسی‌های فرسوده و از رده خارج در مرکز شهر یزد جابه‏‏جا می‌شوند که این شایسته‌ شهری با این غنای فرهنگی و تاریخی نیست.

 

خودروهای خاص
یکی از فعالان صنعت گردشگری می‌گوید: جابه‎‎جایی تورهای گردشگری به ویژه تورهای خارجی با اتوبوس و مینی‎‎بوس در معابر شهری امکان‎‎پذیر نیست و نقش تاکسی‌های شهری بسیار حائز اهمیت است.به گفته «رضا دهقانی»تاکسی‌هایی که در مرکز شهر مسافران را به سمت بافت تاریخی جابه‎‎جا می‌کنند به صورت جدی نیازمند نوسازی و تجهیز هستند.


وی پیشنهاد می‎‎کند که از خودروهای لوکس و مجهز در ناوگان تاکسیرانی یزد برای جابه‎‎جایی گروهی مسافران و گردشگران به سمت بناهای تاریخی استفاده شود. وی همچنین توصیه می‎‎کند که در این رابطه از خودروهایی استفاده شود که قابلیت تردد در کوچه‌های بافت تاریخی را داشته باشند.


این فعال صنعت گردشگری می‎‎گوید: متاسفانه این در حالی است که اغلب خودروهای فرسوده در حوالی بافت تاریخی یزد تردد دارند ولی گردشگران به ویژه گردشگران خارجی تمایلی به جابه‎‎جایی با این خودروها ندارند و جابه‎‎جایی گردشگران با خودروهای شخصی نیز تبعات نامناسبی دارد.

 

آموزش رانندگان تاکسی
یکی دیگر از فعالان عرصه گردشگری نیز معتقد است که رانندگان تاکسی یزد آموزش‌های مورد نیاز برای برخورد با گردشگران خارجی را فرا نگرفته‎‎اند و از این رو، در خدمات‎‎رسانی به‌ این افراد با مشکل مواجه هستند.


«میثم مظفری» با تاکید بر این‌که حداقل نیاز راننده تاکسی برای جابه‎‎جایی گردشگران خارجی، تسلط به زبان انگلیسی است، ادامه می‎‎دهد: متاسفانه هیچ یک از رانندگان تاکسی و آژانس‌های درون شهری در استان این قابلیت را ندارند.


وی اظهار می‏‏کند: وسیله‌های عمومی ‌که برای جابه‎‎جایی گردشگران خارجی در استان استفاده می‌شوند، ون‌هایی است که با هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری طرف قرارداد هستند، اما لازم است که تاکسی‌های گردشگری نیز متناسب با نیاز برای جابه‎‎جایی گردشگران خارجی آماده‎سازی و تجهیز شوند.

 

لزوم حمایت مراکز گردشگری
یکی از رانندگان تاکسی هم در این باره عقیده دارد که صنعت گردشگری در استان، نیازمند ناوگان حمل و نقل تخصصی و افراد دارای تخصص و تجربه در این عرصه برای جابه‎‎جایی مسافران است.


«رضا میردهقان» اظهار می‎‎کند: بیشتر تاکسی‌های شهر یزد برای جابه‎‎جایی گردشگران خارجی مناسب نیست بنابراین باید با حمایت سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد، خودروهایی جدید و سالم برای جابه‎‎جایی گردشگران به رانندگان متقاضی تحویل شود. وی همچنین خواستار حمایت مراکز خدماتی صنعت گردشگری از جمله هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی از تاکسی‌هاست و در این‌باره عنوان می‎‎کند: زمانی که راننده تاکسی از وجود مسافر در حوزه گردشگری اطمینان حاصل کند، برای سرمایه‏‏گذاری در این حوزه انگیزه پیدا می‌کند.


به گفته وی، در حال حاضر اغلب هتل‌ها و آژانس‌ها با گروه‎‎های خاصی از رانندگان که بیشتر آنها نیز راننده تاکسی نیستند، همکاری می‌کنند، در حالی که لازم است برای هر کاری به متخصص آن مراجعه کرد.

 

ضرورت فعال‎‎سازی تاکسیرانی گردشگری
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با تایید فرسودگی تاکسی‌های شهری یزد می‎‎گوید: به‌طور قطع جابه‎‎جایی گردشگران در محورهای تاریخی و فرهنگی نیازمند خدمات‎‎رسانی خاص و به‏‏روزتری است.


«حسین صالحیان» اضافه می‏‏کند: برای تقویت ناوگان تاکسیرانی در بافت تاریخی و برای جابه‎‎جایی گردشگران داخلی و خارجی باید تاکسیرانی گردشگری را در شهر فعال کنیم.


وی اظهار می‎‎کند: در این رابطه لازم است که از رانندگانی مسلط به زبان انگلیسی و آشنا به بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین مراکز خدمات رسانی مرتبط با صنعت گردشگری از جمله هتل‎‎ها و مراکز اقامتی استفاده شود.  وی می‎‎گوید: رانندگان تاکسی باید قادر باشند گردشگر خارجی که برای بازدید از بافت تاریخی و یا هر بنای تاریخی به یزد مراجعه می‌کند را راهنمایی و هدایت کنند، از این رو باید برای برقراری ارتباط با توریست‌ها آموزش‌های لازم را ببینند.

 

مشارکت بخش‌خصوصی در جابه‎‎جایی گردشگران
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد ادامه می‏‏دهد: البته در این مورد قرار است که با مشارکت بخش‌خصوصی و با تاسیس موسسات ویژه، خودروهای مناسب به ویژه ون برای جابه‎‎جایی گردشگران خارجی در بافت تاریخی و بناهای قدیمی‌ تجهیز و راه اندازی شوند که در شان مهمانان این شهر تاریخی باشند.


وی استفاده از خدمات این موسسات را در صورت ارتباط و همکاری هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی امکان‎‎پذیر می‏‏خواند و می‏‏گوید: در همین رابطه و به منظور اجرای تورهای گردشگری به مقاصد شهرستان‌های استان نیز زیرساخت‌های مورد نیاز تامین خواهد شد.

 

236 متقاضی نوسازی تاکسی؛ همچنان بلاتکلیف
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد عنوان می‎کند: از ابتدای سال جاری 236 دستگاه تاکسی فرسوده برای نوسازی ثبت‌نام کرده‎اند که هنوز بسیاری از آنها اسقاط نشده‎‎اند، در حالی که قرار بود تاکسی‌های فرسوده از امسال نوسازی شوند.


این مسئول با بیان این‌‌که هنوز هیچ یک از رانندگان متقاضی نوسازی تاکسی‏‏های فرسوده، خودرویی تحویل نگرفته‏‏اند، اظهار می‎‎کند: رانندگان از نوسازی تاکسی‏های فرسوده استقبال خوبی داشته‏اند، اما ناهماهنگی‎های بین برخی از دستگاه‎‎های مسئول سبب شده تا روند نوسازی تاکسی‎های فرسوده با مشکلاتی مواجه شود.

 

متوسط عمر تاکسی‏‏ های یزد ۸ سال است
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با بیان این‌‌که متوسط عمر تاکسی‏‏ها در شهر یزد ۸‌سال است، ابزار امیدواری می‎‎کند که با اجرای حرکت جهادی نوسازی ناوگان تاکسیرانی در شهر یزد، متوسط عمر ناوگان به ۵ سال کاهش یابد و بسیاری از خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

 

«حسین صالحیان» می‌گوید: بعضی از تاکسی‏‏های شهری یزد حتی بیش از ۲۰ سال کار کرده‏‏اند.  اضافه می‎‎کند: به‌طور قطع طولانی شدن روند نوسازی با توجه به نیاز تاکسیداران به نوسازی ناوگان در حمل و نقل عمومی ‌شهر مشکل ایجاد خواهد کرد.






آخرین اخبار آخرین اخبار