پیمایش پیمایش

 

محتوا محتوا

سلامت و تندرستی؛

مصرف مداوم اسفناج از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند


یک کارشناس صنایع غذایی در یزد گفت: مصرف مداوم اسفناج از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

به گزارش یزد امــــروز،علی اکبر کمالی اردکانی گفت: اسفناج حاوی میزان زیادی آهن، کلسیم، منیزیم و مواد معدنی دیگر است.

وی با بیان این که هر 200 گرم اسفناج پخته حاوی حدود 140 میلی‌گرم منیزیم است که 40 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی معدنی را تامین می‌کند افزود: 100 گرم اسفناج حاوی 7.2 میلی‌گرم آهن است که در حدود 5 درصد آن جذب بدن می‌شود. اما این میزان زمانی که اسفناج را به همراه گوشت میل کنید به مراتب بیشتر می‌شود.

کمالی تصریح کرد: اسفناج علاوه بر داشتن رنگدانه‌های سبز و کاروتنوئیدها، حاوی فلاوونوئیدها هم می‌باشد. این ترکیبات مغذی مقاومت مویرگ‌ها را افزایش داده و اگر با ویتامین C مصرف شود خاصیت ضداسکوربوتی (بیماری کمبود ویتامین C) دارد.

این کارشناس عنوان کرد: اسفناج مانند سبزیجات سبزرنگ دیگر حاوی میزان قابل‌توجهی نیترات است. البته در حین پخت و پز 30 درصد از این نیترات‌ها کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر این که باید میزان جذب نیترات‌های غذایی را محدود کرد افزود: به خاطر اینکه احتمال دارد این ترکیبات به نیتریت‌ها تبدیل شوند بنابراین برای پیشگیری از این مسئله بهتر است تا حد ممکن اسفناج تازه را انتخاب کنید.

وی توصیه کرد: هنگام شستشو اسفناج را در آب نخیسانید و بعد از طبخ بلافاصله مصرف کنید. همچنین از حرارت زیاد و طولانی مدت برای پختن این سبزی خودداری کنید.

وی با اشاره به این که  «بتائین» موجود در اسفناج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و عملکرد ورزشکاران را بالا می‌برد افزود: کاروتنوئید موجود در این سبزی نیز از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و غیره پیشگیری می‌کند.

وی توصیه کرد: موقع خرید اسفناج از خرید برگ‌های له شده، خراب با لکه‌های سیاه یا زرد بپرهیزید.

وی مصرف اسفناج‌های کنسروی را توصیه نکرد و گفت: این اسفناج های کنسروی معمولا بیش از اندازه پخته می‌شوند.

کمالی با تاکید بر این مطلب که مدت زمان پخت اسفناج را کاهش دهید توصیه کرد: آن‌ را در آب جوش بیندازید و بعد از چند ثانیه جوشاندن، آب کش کنید.

وی همچنین توصیه کرد: بهترین روش برای پخت این سبزیجات بخارپز کردن آن هم به مدت یک تا دو دقیقه است. برای اینکه اسفناج در آش، سوپ یا غذاهای دیگر مصرف شود نیازی به پخت آن‌ها نیست، می‌توان اسفناج را به سالادها نیز اضافه کرد.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان متذکر شد: هر 100 گرم اسفناج حاوی 400 تا 600 میلی‌گرم اسید اگزالیک و 70 میلی‌گرم اسید اوریک است بنابراین مصرف آن برای افرادی که از سنگ صفرا یا سنگ مثانه و همچنین نقرس رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

 

منبع:عرش نیوز






آخرین اخبار آخرین اخبار