محتوا محتوا



اسنادی وجود ندارد که مشخص شود شرکت پیمانکار پل ها را استاندارد ساخته یا خیر و یا اصلا آن ها را تحویل شهرداری داده یا نداده.

به گزارش یزدامروز، نقش پل‌های عابر پیاده در ارتقای ایمنی و سهولت عبور و مرور عابران پیاده انکارناپذیر است؛ از این رو توسعه پل‌های عابرپیاده و مکانیزه کردن پل‌های پرتردد یکی از ضرورت‌های امروزه مدیریت شهری به‌شمار می‌رود. در این راستا شهرداری یزد نیز در سال های اخیر  اقدام به ایجاد پل های عابر پیاده مکانیزه در سطح شهر کرده است که با وجود صرف هزینه های هنگفت اغلب این پل ها در عمل، تعطیل و بدون استفاده هستند و شهروندان نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مشکلات حقوقی؛ یکی از دلایل اصلی تعطیلی پل های عابر پیاده

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا از جمله دلایل تعطیلی پل های مکانیزه عابر پیاده در سطح شهر  را عدم تعمیر و نگه داری از پل های و نیز وجود برخي مشکلات حقوقي بین پیمانکاران بهره بردار و شهرداری است.

حمید دهقان با بیان این که طبق تصميم شهرداري در دوره گذشته؛ بهسازي و بهره برداري از پل های عابر پیاده به قسمت امور درآمدهای شهرداری منتقل شده است ادامه داد: در واقع قسمت مهندسی و ترافیک شهرداری وظیفه جانمایی و نظارت بر ساخت پل های عابر پیاده را دارد و پس از اتمام ساخت به شهرداری تحویل داده می شود و بهره برداری، سرویس و نگه داری از پل های عابر پیاده به بخش های دیگر شهرداری محول شده است.

وی با اشاره به ابهامات زیاد قراردادهای پل های عابر پیاده اظهار داشت: قراردادهای پل های عابر پیاده صرف نظر از زمان انعقاد دارای یکسری مسائلی حقوقی هستند و تعهداتی را به دنبال دارند که با گذر زمان و تغییر مسئولین مربوطه از بین نمی روند.

دهقان با بیان این که مسائل حقوقی پل های عابر پیاده در حال پیگیری است افزود: قراردادهای جدید پل های عابر پیاده بازبینی و بررسی شده تا از بروز مشکلات قبلی جلوگیری شود.

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری یزد اظهار داشت: در قراردادهای قبلی پیمانکار همزمان با بهره برداری باید تعمیر و نگه داری پل های عابر پیاده را نیز انجام می داد از این رو برای این که هزینه کمتری پرداخت کند کمترین دقت را به خرج می داد و از این رو شاهد مشکلاتی چون خاموشی و خرابی های مکرر پل های مکانیزه عابر پیاده بودیم.

بیشتر بخوانید؛ اینجا

گزارش خزانه دار شورای شهر یزد از تخلفات در قراردادهای ساخت پل عابر پیاده در یزد

ونوس عامری ، خزانه دار شورای شهر یزد، نیز در هفتاد و یکیمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد با ارائه گزارشی از گروه تحقیق و تفحص شورای شهر در خصوص وضعیت نابسامان قراردادهای بیلیبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در یزد گفت: با بررسی های صورت گرفته  از 5 شرکت سازنده پل های مکانیزه هوایی عابر پیاده با تخلفات گسترده ای روبرو شدیم که آن ها را به سه  قسمت؛ تخلفات مربوط به عدم اجرای مقررات در قراردادها ،تبیعیض بین شرکت ها در اجرا و مغایرت قراردادها در اجرا و مصوبات شورای شهر تقسیم بندی کردیم.

عامری در تشریح تخلفات مربوط به عدم اجرای مقررات در قراردادها اظهار داشت: سه شرکت که قرارداد ساخت 5 پل را بر عهده داشتند قبل از تکمیل پل اقدام به بهره بردای تبلیغاتی از پل کرده و یا دو شرکت دیگربیشتر از فضای مندرج در قرارداد از فضای تبلیغاتی بهره برده اند و در موردی  دیگرمی توان به انتخاب ناظر در روزهای پایانی ساخت برخی  پل  ها اشاره کرد که این گونه اقدامات  با جان مردم بازی خواهد کرد.

تبعیض بین پیمانکاران

خزانه دار شورای شهر یزد در خصوص وجود تبعیض بین پیمانکاران هم گفت : یکی از تبعیض هایی که  بین شرکت های سازنده پل صورت گرفته این است که یکی از این شرکت ها قرار بوده پل را با پله های برقی بسازد اما این شرکت چنین اقدامی صورت نداده و بهره برداری تبلیغاتی خود را هم کرده است اما در مقابل از یک شرکت دیگر خواسته شده از وسایل استاندارد استفاده کند که سازمان استاندارد هم  چنین استانداردی را ندارد و حالا این مسئله باعث تنش بین این پیمانکار و شهرداری شده است.                   

عامری افزود: یکی دیگر از نمونه تبعیض ها این است که قرارداد پیمانکاری  را به دلیل عدم همکاری به موقع فسخ می کنند که طی آن قرارداد این شرکت ملزم به ساخت دو پل مکانیزه به ارزش 4 میلیارد تومان  و استفاده از فضای تبلیغاتی آن بوده اما در کمال تعجب پس از فسخ این قرارداد،قرارداد دیگری با وی بسته می شود که در آن 4 پل غیر مکانیزه به ارزش 2 میلیارد بسازد و از فضای دوبرابری تبلیغات نسبت به قرارداد اول استفاده کند که البته این قرارداد به دلیل اینکه در اواخر شورای چهارم و اوایل این شورا بوده هنوز اجرایی نشده است.

مغایرت قراردادها با مصوبات شورا

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ی شهر یزد درباره مغایرت قراردادها با مصوبات شورا و متن قرارداد هم اظهار داشت: در یکی از قراردادهای مصوب شورا مقرر شده بود تا پیمانکار از پله برقی رفت و برگشتی استفاده کند که بدون هماهنگی و اطلاع شورا استفاده از پله برقی به استفاده از آسانسور تغییرکرده و یا  پل های مکانیزه فعلی که  آسانسورهای آن همگی خراب بوده و بلا استفاده است و جالب اینکه  نظارت و پیگیری نیز برای رفع این نقیصه  صورت نگرفته است.

عامری با ابراز تاسف از اینکه در قراردادها برای عدم اجرای مفاد قرارداد و یا تحویل در صورت تاخیر از زمان قرارداد، جریمه ای برای متخلف در نظر گرفته نشده ابراز داشت: عدم نظارت ها به اندازه ای بوده که حتی از نظر فنی انجام فونداسیون و آرماتور بندی در ساخت پل و نصب پله برقی بدون هماهنگی ناظر صورت گرفته و جالبتر اینکه حتی مشخصات فنی لحاظ شده با مشخصات فتی مندرج در قرارداد که به صراحت بیان شده مطابقت ندارد و یا اسنادی وجود ندارد که مشخص شود شرکتی  که قرارداد ساخت 11 پل را داشته این پل ها را استاندارد ساخته یا خیر و یا اصلا آن ها را تحویل شهرداری داده یا نداده است.

وی تاکید کرد: باید در ساختار قراردادها تغیرات اساسی اعمال شود و ضمانت های اجرایی نیز برای تذکرات ناظران  دیده شود چرا که در حال حاضر  تذکرات ناظران هیچ ضمانت اجرایی ندارد و پیمانکاران نیز ملزم به اجرای آن نیستند.

عامری تاکید کرد: این تحقیق و تفحص تنها  از 5 شرکت انجام شده که همگی دچار مشکلات عدیده ای هستند و می توان آن را برای سایر شرکت ها نیز تصور کرد.

بیشتر بخوانید؛ اینجا

مجوز پل‌های عابر پیاده جنجالی ربطی به شورای شهر یزد ندارد

در این باره مرتضی شایق دیگر عضو شورای شهر یزد نیز در مصاحبه با یزدرسا، با اشاره به طرح تحقیق و تفحص در مورد پل های عابر پیاده شهر یزد گفت: بنده در همان دوره هم اعتراض جدی به این مسائل داشتم، چون شرایط برگزاری مناقصه انجام نشده بود و تمام کار ها توسط مدیر یک مجموعه انجام شده بود.

عضو ادوار شورای  اسلامی شهر یزد بیان داشت: درست است که ممکن است با یک نفر در شورا هماهنگ بوده اند اما شورا هیچ کدام از این مجوزها را صادر نکرده است.

وی در مورد علت عدم نظارت شورای شهر نیز بیان داشت: شورا بر عملکرد شهرداری نظارت دارد نه بر اجرا؛ یعنی بر مصوبات خود نظارت دارد و در کارهای اجرایی ناظر و جوابگو شهرداری است. احتمالاً شهرداری در آن دوره نظارت نداشته است.

شایق اذعان داشت: یک عیب کلی که در شورا ها وجود دارد این است که اعضای شورا ناظری بر عملکرد خود نمی بینند. لذا اعضا می توانند سفر خارج بروند یا هدیه بدهند. به همین خاطر بعضاً خود شورا ها هم مشکل دارند و در نهایت این مشکلات از شهرداری و ادارات دیگر هم سر بر می آورند.

پل های عابر پیاده چیزی جز بحث تبلیغات ندارد

عضو شورای اسلامی شهر یزد بیان داشت: پل های عابر پیاده چیزی جز بحث تبلیغات ندارد، چون اگر پله ای باشد که جوان ها هم از آن استفاده نمی کنند لذا پل باید مکانیزه بوده و به پله برقی مجهز باشد تا همه بتوانند استفاده کنند. اما فعلاً به این شکل بوده که هر کسی فقط به خاطر تبلیغات به میدان آمده است.

وی افزود: ما در شورای پنجم به دنبال این هستیم که پل مکانیزه باشد تا همه بتوانند استفاده کنند. البته بهترین حالت استفاده از پل زیرزمینی مانند آنچه در چهار راه فاطمیه قرار دارد می باشد، اما متاسفانه از اغلب تقاطع های شهر یزد یک تاسیسات شهری مثل فاضلاب، گاز، آب و یا فیبر نوری عبور کرده و این ها در عمقی هستند که نمی شود حداقل پله را لحاظ کرد و لذا باید روی پل های عابر پیاده هوایی کار کرد.

بیشتر بخوانید؛ اینجا

تحقیق و تفحص بدون یکجانبه نگری انجام شود

محمدرضا عظیمی‌زاده، شهردار سابق یزد، نیز  در مصاحبه با یزدرسا گفت: اصل این مشکل به نوع کار تبلیغاتی که از ابتدا در شهر یزد انجام می شد بر می گردد. زمانی که باب شد پل های عابر پیاده را در یزد اجرا کنند یک سری قراردادهای ترکمنچای مثل قرارداد بهره برداری از پل عابر پیاده میدان ابوذر بسته شد. یعنی پلی که کل هزینه ساختش 80 میلیون بیشتر نبوده به مدت 15 سال مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شهردار سابق یزد ادامه داد: تعداد زیادی قرار داد پل با فردی بسته شده و وی هر جایی که خوب و مناسب بوده را اجرا کرده و جایی را که دوست نداشته انجام نداده و کسی هم در آن زمان کنترل نکرده است. در مرحله بعد اتفاقی که افتاده این بوده که برخی پل ها را مکانیزه کردند، یعنی آسانسور نصب کردند ولی به خاطر کیفیت بدی که داشتند هیچ یک درست کار نمی کردند. مرحله بعد یک سری از پل های مکانیزه به فراخوان گذاشته شد و یا با مجوز شورا واگذار شد. این پل ها به واسطه این که یک سری موارد در نحوه اجرا و یک سری تغیرات در قراردادها و تعهدات پیمانکار و کارفرما به وجود آمد به آن ها هم یک سری ایرادات وارد هست.

وی گفت: هر چند ایراداتی به قراردادها وارد است ولی در مراحل مختلف با هماهنگی و مجوز شورای اسلامی شهر یزد بوده است و لذا نمی توانند به مجموعه شهرداری ایرادی وارد کنند. ولی خب انتظار می رود که خود تحقیق و تفحص با یک نگاه به دور از یک جانبه نگری انجام شود و قصد تخریب نداشته باشند. افراد بیایند در یک فضای مناسب برای حل و فصل موضوعات، ایرادات را جمع بندی کنند و اصلاحات را انجام دهند.

شهردار سابق یزد گفت: وظیفه شورای شهر نظارت بر کار شهرداری است لذا اگر ایراد و اشکالی هم وجود داشت شورای شهر می توانست همان زمان وارد شود و از شهرداری گزارش بخواهد ضمناً اگر در طول پروژه تغییراتی در برنامه های اجرایی بوده قطعاً با شورای شهر هماهنگ شده است.

اما مرتضی شایق می گوید: ممکن است با یک نفر در شورا هماهنگ بوده اند اما شورا هیچ کدام از این مجوزها را صادر نکرده است.

به پل های عابر فعلی نیز ایراداتی وارد است

عظیمی‌زاده ادامه داد: اینکه تحقیق و تفحص بکنیم تا مجموعه شهرداری در گذشته را زیر سوال ببریم خیلی جالب نیست، چون خود مجموعه ای که اکنون مشغول به فعالیت است و کار می کند در خیلی از زمینه ها زیر سوال است و لذا نمی توانند از گذشتگان ایرادی بگیرند. چون قطعاً همین موارد برای خودشان هم پیش آمده و به پل های عابر فعلی نیز ایراداتی وارد است. مثلاً قراردادهایی تمام شده اما افراد هنوز دارند با تائید ضمنی شورای شهر بهره برداری انجام می دهند. خُب این مشکلات وجود دارد و هیچ مشکلی هم ندارد که این ها را در یک فضای آرام رفع و رجوع کنیم.

وی اذعان داشت: به علت عدم توجه به بعد نظارت و منفعت مالی زیادی که در پل های عابر پیاده وجود دارد پیمانکاران خیلی حرف شنوی از کارفرمایان نداشته اند. همچنین اختلافات بین پیمانکاران مختلف و رقابت های ناسالمی که شاید وجود دارد منجر به بعضی از موارد شده است.

عظیمی‌زاده عنوان کرد: تغییرات در طول پروژه در هزینه هایی که سرمایه گذار پل عابر پیاده انجام می دهد یک موضوع طبیعی است. به هر حال سرمایه گذار برآوردی دارد ولی ممکن است سطح تابلو جابجا شود یا یک سری اتفاقات در نحوه هزینه کرد بیافتد. مثلا گرانی هایی در مصالح و موادی که استفاده می شود به وجود آید، این ها ممکن است عامل تغییر باشد. اما اینکه ما یک قاعده خاص داشته باشیم برای انجام این سرمایه گذاری ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید؛ اینجا

 






آخرین اخبار آخرین اخبار