محتوا محتوا

لزوم احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد؛


دوچرخه‎‎سواری یزدی‌‌ها در گذشته‌های نه چندان دور، شهرشان را به شهر دوچرخه‌ها مشهور کرده بود، وسیله‌‌ای که هم مرکب اکثر مردان این شهر و هم وسیله‌‌ای برای سالم زیستن و زندگی پاک در این دیار محسوب می‌شد.

به گزارش یزد امــــــروز به نقل از  یزد رسا، دوچرخه‎‎سواری یزدی‌‌ها در گذشته‌های نه چندان دور، شهرشان را به شهر دوچرخه‌ها مشهور کرده بود، وسیله‌‌ای که هم مرکب اکثر مردان این شهر و هم وسیله‌‌ای برای سالم زیستن و زندگی پاک در این دیار محسوب می‌شد.
همشهری نوشت:اما با صنعتی شدن استان یزد، کم کم دوچرخه در کوچه‌ها و معابر شهر کم شد و جای خود را به مرکبی مرگبار به نام موتورسیکلت داد به طوری که مرکب اکثر شهروندان و البته عامل 70 درصد از تصادفات رانندگی در این استان است.

 

مسئولان بارها و بارها تلاش کردند که فرهنگ زیبای دوچرخه‎‎سواری را دوباره بین شهروندان یزد احیا کنند اما طرح‌هایی که تاکنون اجرا شده موثر نبوده و موفقیتی در برگرداندن دوچرخه به معابر شهر نداشته است.


زندگی ماشینی پیامدهای بدی برای سلامت شهروندان یزدی داشته، به نحوی که آمار ابتلا به چاقی و بیماری‎‎های دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا و انواع سرطان‎‎ها، روز به روز در حال افزایش است.


این در حالی است که احیای مجدد فرهنگ دوچرخه‌‌سواری، گام ‌مثبتی برای مقابله با این بیماری‌ها نیز محسوب می‌شود.

 

 

ایجاد مسیرهای ویژه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد از اجرای طرح احیای دوچرخه در شهر دوچرخه‌ها خبر داد و در این مورد گفت: مسیرهای دوچرخه به عرض یک متر و 75 سانتی‌‌متر در برخی از معابر شهر اجرا و کف‎‎سازی شده است.
«محمدرضا شفیعی» افزود: از جمله معابری که به مسیر تردد دوچرخه‎‎سواران مجهز شده است، می‌توان به بلوار جوان، بلوار آرام و بلوار شهید قندی اشاره کرد. به‌گفته وی، البته در گذشته نیز شاهد اجرای مسیرهای دوچرخه در برخی از معابر شهر از جمله بخشی از خیابان آیت الله کاشانی، خیابان امام خمینی(ره) و بلوار شهیدان اشرف نیز بوده‎‎ایم، به نحوی که قسمتی از پیاده‎روهای این معابر به منظور تردد دوچرخه‎‎سواران با موزاییک فرش شده است.

 

 

راه‎‎‎‎اندازی ایستگاه‌ها
این مسئول با اشاره به تصمیم شهرداری برای راه‎‎اندازی ایستگاه‌های دوچرخه در شهر، بیان کرد: قرار است که با مشارکت بخش خصوصی برای دایر کردن این ایستگاه‌ها در نقاط پرتردد شهر و به منظور کاهش ترافیک اقدام شود.

وی از مناطق مدنظر برای دایر کردن ایستگاه دوچرخه را میدان آزادی، میدان تاریخی امیرچخماق، میدان مهدیه، میدان شهید بهشتی، میدان فرهنگ، میدان اطلسی و پارک هفتم تیر در خیابان کاشانی معرفی کرد و از راه‎اندازی 2 ایستگاه دوچرخه در شهر یزد تا پایان سال به عنوان پایلوت خبر داد و افزود: در نظر است که ایستگاه‌های اولیه با توجه به نزدیکی به ایام نوروز در میدان آزادی و مسجد جامع راه‎‎اندازی و بر اساس دستاوردها و استقبال مردم به سایر نقاط شهر تعمیم داده شود. شفعیی گفت: با توجه به افزایش بازدید از بناهای تاریخی در ایام نوروز، طرح راه‎‎اندازی تورهای دوچرخه‌‌سواری برای مردان گردشگر که از بافت تاریخی یزد بازدید می‎‎کنند، مد نظر قرار دارد.

 

 

مسیرهای گردشگری با دوچرخه در بافت تاریخی
معاون شهردار ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی، دو مسیر گردشگری با دوچرخه در بافت تاریخی یزد پیش‎‎بینی شده است تا گردشگران برای پیمودن مسافت‌های کوتاه بین بناهای تاریخی از دوچرخه استفاده کنند.


وی با اشاره به اینکه تردد با خودرو در کوچه‌های باریک و زیبای آشتی‎‎کنان، در بافت تاریخی یزد میسر نیست، تردد با دوچرخه در این معابر را یادآور خاطرات گذشتگان این بافت قدیمی ‌عنوان کرد.


وی افزود: محور مسجد جامع – محله فهادان – خیابان سیدگلسرخ – خیابان قیام- خیابان امام و مسجد جامع و نیز محور میدان امیرچخماق – مسجد ملااسماعیل – مسجد جامع – خیابان مهدی و خیابان قیام - میدان امیرچخماق نیز از محورهای تعریف شده برای گردش با دوچرخه در بافت تاریخی برای مردان گردشگر است.


شفیعی احیای فرهنگ دوچرخه سواری را گام مثبتی برای مبارزه با آلودگی هوا و داشتن هوا و شهر سالم عنوان کرد و افزود: احیای فرهنگ دوچرخه‎‎سواری در شهر دوچرخه‌ها، قطعاً راهکار مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی نیز خواهد بود؛ البته در فرهنگ قدیم این دیار، تنها مردان مجاز به دوچرخه‎‎سواری و تردد با این وسیله بودند و هستند؛ اما بانوان یزد نیز به این رشته ورزشی علاقه زیادی دارند، هرچند متاسفانه فضای مناسبی برای این منظور در استان مهیا نیست.

 

 

پیشنهاد ایجاد پیست دوچرخه‌‌سواری بانوان
یکی از اعضای شورای اسلامی‌ شهر یزد در این باره گفت: بانوان یزدی برای پیست دوچرخه‌‌سواری درخواست دارند و باید شورای شهر و شهرداری به این درخواست رسیدگی کنند.


«عزت یادگار» افزود: دوچرخه‎‎سواری ورزش مفرحی است که هم برای سلامت شهروندان مفید است و هم وسیله مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و بانوان یزد است، از این رو لازم است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این ورزش در استان و شهر یزد فراهم شود.


وی از اقدامات صورت گرفته برای تامین این زیرساخت‌ها را اختصاص بخشی از پارک‌های بزرگ موجود در شهر به ورزش بانوان اعلام کرد و افزود: با توجه به درخواست‌های مکرر بانوان، قرار است پیشنهاد ایجاد پیست ویژه دوچرخه‌‌سواری بانوان در 2 نقطه مناسب شهر، به شورای شهر ارسال شود.
این عضو شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه محیط‌های شاداب و ورزشی، از بروز آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌‌ها جلوگیری خواهد کرد، لازمه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم کردن ابزار شادی و ورزش برای اقشار مختلف جامعه از جمله بانوان دانست.

 

 

احیای فرهنگ دوچرخه‌‌سواری راهگشای ترافیک شهری
دبیر هیات دوچرخه‌سواری استان با بیان این که ترافیک شهر یزد به ویژه در معابر مرکزی و اصلی شهر یزد روز به روز حادتر می‌شود و بخشی از این موضوع مربوط به تردد خودروهای تک سرنشین در این معابر است، احیای فرهنگ دوچرخه‌‌سواری را برای شهر یزد بسیار راهگشا دانست.

 

«داوود فتح آبادی» کمک به کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامتی راکبان دوچرخه را از فواید دوچرخه‌سواری در شهر عنوان کرد و افزود: زمانی استفاده از دوچرخه در معابر عمومی‌ مورد استقبال تمام اقشار جامعه نبود ولی امروز این فرهنگ کاملاً متفاوت شده به طوری که شهروندان از هر سن و هر قشری قطعاً از چنین طرحی استقبال خواهند کرد. وی مسیرهای هموار و بدون فراز و نشیب شهر یزد را یکی از ویژگی‌های مناسب معابر شهر برای احیای فرهنگ دوچرخه‎‎سواری و استقبال مردم از آن دانست.

 

تصاویری از دوچرخه سواری شهردار یزد و مدیر کل میراث فرهنگی یزد در بافت تاریخی در فرودین ماه 93








آخرین اخبار آخرین اخبار