پیمایش پیمایش

 

محتوا محتوا

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان یزد:

23 هزار نوآموز یزدی در طرح سنجش سلامت ارزیابی می‌شوند/تحصیل 2هزار و 500 دانش‌آموز استثنایی در استان یزد


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان یزد گفت: تعداد دو هزار و 500 دانش آموز استثنایی در استان یزد وجود دارد که با عنوان دانش آموزان با نیازهای ویژه در هفت گروه تقسیم بندی می‌شوند.

به گزارش یزدامروز؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، گفت: تعداد  دو هزار و 500 دانش آموز استثنایی در استان یزد وجود دارد که با عنوان دانش آموزان با نیازهای ویژه در هفت گروه کم‌توان ذهنی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، جسمی حرکتی، دارای اختلالات یادگیری، دارای اختلالات رفتاری و دانش آموزان چند معلولیتی تقسیم بندی می‌شوند.

31 مرکز مستقل استثنایی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در استان وجود دارد

مصطفی پایدار با تشریح چگونگی آموزش به دانش آموزان استثنایی گفت: این دانش آموزان هفت گروه  در 31 مرکز مستقل استثنایی در سطح استان و 5 مرکز ضمیمه از ابتدایی تا متوسطه در مدارس عادی و در کنار دیگر دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.

دانش آموزان کم توان ذهنی بیشترین گروه دانش‌آموزان استثنایی را تشکیل ‌می‌دهند

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی در استان مربوط به گروه کم‌توان ذهنی است گفت: پس از آن دانش آموزان با اختلالات یادگیری هستند که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و در پوشش مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری قرار گرفته‌اند و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی، جسمی و حرکتی و آسیب دیده بینایی نیز به ترتیب در از نظر آماری در رده‌های بعدی قرار دارند.

 پایدار افزود: براساس آمارهای ملی و جهانی بین 10 تا 15 درصد از کودکان به نوعی دارای نیازهای ویژه هستند و بایستی تحت پوشش خدمات آموزشی خاص قرار بگیرند که تشخیص به موقع این کودکان نه تنها از بروز یا تشدید بیماری و معلولیت‌های آنها جلوگیری می‌کند بلکه موجب پیشگیری از مشکلات آموزشی و کمک به درمان و یا کاهش اثرات ناهنجاری‌های مربوطه نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی به منظور تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی‌های جسمی کودکان، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها ، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه و جایدهی صحیح آنان در نظام آموزشی انجام می‌شود و از افت تحصیلی دانش آموزان در طول دوران تحصیل جلوگیری می‌کند.

23 هزار نوآموز یزدی در طرح سنجش سلامت ارزیابی می‌شوند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان یزد با بیان اینکه طرح سنجش سلامت از 17 خرداد آغاز شده است و تا پایان شهریورماه ادامه دارد، گفت: طرح سنجش سلامت از سال 72 اجرایی شده است  و امسال 23 هزار نوآموز بدو ورود دبستان و پیش دبستانی در استان در طرح سنجش سلامت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

کمبود نیروی تخصصی؛ عمده مشکل دانش آموزان استثنایی استان یزد

پایدار با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر خدمات آموزشی، به ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان نیز می‌پردازد، عمده مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه را  کمبود نیروی تخصصی اعلام کرد.

خدمت رسانی 500 پرسنل به دانش آموزان استثنایی یزد

وی با بیان اینکه اکنون 500 پرسنل در استان به دانش آموزان استثنایی خدمات رسانی می‌کنند ادامه داد: با توجه به معلولیتی که در این دانش آموزان وجود دارد خدمات  توان بخشی نیز متفاوت است و این دانش آموزان علاوه بر آموزگار و دبیر به نیروی توان بخشی، کار درمانی، گفتار درمانی و مشاور، مراقب بهدا شت و ... نیاز دارند.

ضرورت استاندارد سازی فضای آموزشی برای دانش آموزان یزدی با نیازهای ویژه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کمبود فضای آموزشی استاندارد را دیگر کمبودهای حوزه آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد  و ادامه داد: عمدتا فضای آموزشی قدیم استاندارد لازم برای هفت گروه دانش آموزان با نیازهای ویژه را ندارد و باید این استاندارد لحاظ شود که از سال گذشته در فضاهای آموزشی که بیشتر به همت خیرین ساخته می‌شود استانداردهای ویژه لحاظ شده است.

 300 دانش آموز استثنایی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند

 پایدار با بیان اینکه 300 دانش آموز با نیازهای ویژه بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و اوتیسم خفیف با عنوان دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس عادی استان در حال تحصیل هستند، بر ضرورت استاندار سازی مدارس عادی و فضای آموزشی برای این نوع دانش آموزان تأکید کرد و یادآور شد: همه مراکز عادی استان از استاندارد لازم برای دانش آموزان تلفیقی فراگیر بهره‌مند نیستند.

وی هزینه‌های زیاد در حوزه توان بخشی را از دیگر مشکلات دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: عمدتا این دانش آموزان از قشرهای بی بضاعت و کم درآمد جامعه هستند که علاوه بر هزینه‌های تحصیلی متحمل هزینه‌های توان بخشی، دارویی و درمانی نیز هستند و  در حالی که بهزیستی کمک‌هایی در این خصوص می‌کند اما این بچه‌ها گاهی اوقات حتی به خدمات کار درمانی و توان بخشی مادام العمر نیاز دارند که هزینه زیادی دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کمبود وسایل ایاب و ذهاب مخصوص برای دانش‌آموزان با مشکلات جسمی حرکتی و همچنین کمبود تجهیزات آموزشی و توانبخشی تخصصی را از دیگر مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان عنوان کرد و گفت: به تبع مشکلات این حوزه در کشور، استان یزد نیز از منابع مالی محدودی برای خدمت رسانی به دانش آموزان استثنایی برخوردار است که به اعتبارات بیشتر دولتی و کمک‌های ویژه خیرین در این راستا نیاز است.

پایدار با بیان اینکه مردم عادی شناخت درستی از دانش آموزان استثنایی ندارند، خاطرنشان کرد: عنوان استثنایی، تنها دانش آموزان عقب مانده ذهنی را در ذهن اکثر مردم عادی متبادر می‌کند در حالی که دانش آموزان آموزش پذیر در حوزه آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌گیرند و بچه‌های تربیت پذیر که امکان آموزش پذیری برای آنها وجود ندارد در حوزه سازمان بهزیستی جای دارند.

وی عنوان کرد: یک هزار و 500 دانش آموز مرزی نیز به غیر از هفت گروه دانش آموزان استثنایی در استان وجود دارند که در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند و اطلاعات آنها محرمانه در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و هیچ مارکی بر آنها به عنوان دانش آموزانی که شاید دارای مشکلاتی هستند نمی‌خورد.

هوشمندسازی مدارس استثنایی یزد

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان در خصوص هوشمندسازی این نوع مدارس نیز یادآور شد: اولین کلاس هوشمند دانش آموزان کم توان ذهنی را در استان در سال 87 برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کردیم و اکنون حداقل یک یا دو کلاس در مراکز استثنایی هوشمندسازی شده و برخی مدارس استان برای ناشنوایان نزدیک به هوشمندسازی کامل است.

انتهای پیام/ف ع






آخرین اخبار آخرین اخبار