پیمایش پیمایش

 

محتوا محتوا

عضو شورای شهر یزد مطرح کرد

50 نقطه از شهر یزد به پل عابر پیاده نیاز دارد


مدرسی عضو شورای شهر یزد با اشاره به نیاز حدود 50 نقطه از شهر یزد به پل عابر پیاده خواستار مشارکت بیشتر بخش خصوصی و نظارت بیشتر شهرداری بر نحوه این مشارکت شد.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزد رسا، این روزها تردد از عرض برخی خیابان های عریض و طویل و پر ترافیک شهر یزد بدون استفاده از پل عابر پیاده تقریبا غیر ممکن است. با این وجود برخی نقاط پر تردد و غیر ایمن شهر همچنان در انتظار تامین بودجه برای برخورداری از پل های عابر پیاده می باشد. به همین جهت شهرداری برای کاهش هزینه ها و ایمن سازی رفت و آمد شهروندان با اعطای امتیاز تبلیغات بیلبوردهای نصب شده بر پل های عابر در صدد جذب سرمایه گذار برای احداث این سازه هاست.
با این وجود نبود پل در برخی نقاط شهری، خرابی پله های برقی و آسانسور و همچنین مسدود شدن برخی از این پل ها بعد از احداث باعث نارضایتی شهروندان یزدی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد در مصاحبه با یزد رسا در پاسخ به علت نابسامانی وضعیت پل های عابر پیاده شهر اظهار داشت: بعضی مناطق که احداث پل ضرورت دارد به علت واکنش ها و مخالفت افرادی که پل مقابل منزل یا محل کسبشان قرار می گیرد، مواجه می شویم، که احداث آن را دشوار می کند. تغییر مکان هم دشوار است چون مشخص نیست با جابجایی مردم از پل استقبال می کنند یا خیر.
سید محمد رضا مدرسی با اشاره به مشکلات احداث پل های عابر پیاده اظهار داشت: هزینه احداث پل های عابر پیاده خیلی بالا است و احداث هر دستگاه پل عابر پیاده بالای یک میلیارد تومان هزینه دارد. از طرفی حدود 50 نقطه از شهر یزد شناسایی شده که ضرورت احداث پل عابر در آن نقاط احساس می شود ولی چون توان مالی  شهرداری به این حد نمی رسد، احداث این پل ها به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی گفت: در دوره های قبل برای ایجاد انگیزه احداث پل های عابر پیاده و استفاده از منافع جانبی آن به صورت مادام العمر به بعضی افراد واگذار شد. بعد از گذشت مدتی ظرفیت و پتانسیل اقتصادی برای همه مشخص می شود اما تا آن زمان افراد معدودی مناطق مناسب شهر یزد را در اختیار گرفته و قراردادهایی را در این زمینه بسته بودند. قبلاً شهرداری در این زمینه تخصص نداشت لذا با گذشت زمان و بررسی های انجام شده مشخص می شود در قراردادهای قبلی منافع شهری تامین نمی شود.
عضو هیئت رئیسه شواری شهر یزد ادامه داد: البته سرمایه گذار هم باید در قبال فعالیت خود سود قابل توجهی هم کسب کند. باید سود سرمایه گذاری بیشتر از سود سپرده های بانکی باشد تا سرمایه گذاری صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: در برهه ای احداث و تبلیغات پل های عابر پیاده سودهای خوبی برای سرمایه گذاران داشت ولی مشکل این بود که یکی دو نفری که در این زمینه تخصص و شناخت داشتند اماکن مناسب را در اختیار گرفتند و جاهایی که باقی ماند یا به لحاظ ارزش درجه دو بودند و  یا جاهایی بودندکه بعدا واجد ارزش شد.
مدرسی تصریح کرد: شهرداری اخیراً برای جلوگیری از این اتفاق به این نتیجه رسیده که امتیاز احداث پل عابر پیاده را به صورت یک سبد و مجموعه ارائه بدهد. یعنی اینطور نباشد که مکان های خوب را عده معدودی تقبل کرده و نقاطی از شهر بدون پل عابر پیاده باقی بماند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یزد گفت: باز هم متاسفانه قراردادها در شهرداری یزد طوری به امضا می رسد که افراد سرمایه گذار در مناطق خوب شهر پل را احداث می کنند ولی مناطق دیگر مثلاً بلوار نواب صفوی و بلوار جمهوری فراموش می شود.
مدرسی در خصوص رها شدن برخی پل های احداث شده و عدم نظارت شورای شهر در این خصوص اظهار داشت: نظارت بر قرادادها با شهرداری است، ولی متاسفانه مشکل عمده بخش مدیریت شهری و خصوصی این است که بعد از سرمایه گذاری و احداث یک پروژه نظام نگه داری و نظارت بر آن موجود نیست.
وی در خصوص نقش شورای شهر در رسیدگی به این معضل گفت: شورای شهر در بعضی موارد ورود می کند کما اینکه در برهه ای در مورد پل عابر پیاده روبروی سالن اجتماعات شهید پاکنژاد در بلوار دانشجو این اتفاق افتاد. بعد از هشدار شورای شهر پل ترمیم و بازسازی شد و دوباره مورد استفاده قرار گرفت. ولی وظیفه شورا بیشتر نظارت بر امور کلی شهرداری از جمله بررسی سیاست ها و لوایح است.
مدرسی در پایان با تاکید بر ضعف نظارت ها از سوی شهرداری گفت: قرار داد ها با قوانین سفت و سخت به امضا می رسد اما نهایتاً نظارت ها مورد توجه قرار نمی گیرد.






آخرین اخبار آخرین اخبار